De 5 grootste risico’s voor uw IT-systemen

Weet u wat de grootste bedreigingen zijn voor de continuïteit van uw IT-systemen? Denkt u meteen aan brand of een natuurramp? Uit onderzoek blijkt dat onderbrekingen en uitval door dat soort problemen pas op de laatste plaats komen in de top vijf van de meest voorkomende risico’s. Factoren van allerlei aard kunnen uw bedrijfscontinuïteit ondermijnen. Hieronder staan ze in de volgorde waarin ze het meest voorkomen. Afhankelijk van de bron spelen de eerste drie al eens haasje-over…

1. De IT-systemen zelf

Op nummer één staat nog altijd en overduidelijk het falen van IT-systemen door het slecht functioneren van hardware, software of inconsistente gegevens. Dat is heel vaak het gevolg van slecht beheer. Uw IT-infrastructuur en systemen permanent en doorgedreven managen, is dus de absolute basisvereiste om ‘always on’ te zijn. Waak er nauwgezet over dat een crash van een server of een onmisbaar softwareprogramma uw bedrijfsactiviteiten niet stillegt.

Hoe gezond is uw IT omgeving?

Doe de test en krijg meteen een adviesrapport op maat.

Doe de test
2. Ongewenste indringers

Sterk opkomend in het lijstje met bedreigingen: malware (niet in het minst ransomware of ‘gijzelsoftware’) en andere activiteiten van cybercriminelen, zoals diefstal van gegevens en uw identiteit. Een goede afweer tegen dergelijke indringers blijft een absolute prioriteit, want er duiken steeds meer soorten bedreigingen op. Ongewenst bezoek breekt overigens niet altijd online binnen: traditionele inbraak en diefstal van apparatuur komt dagelijks voor.

3. Elektriciteit

Had u verwacht dat stroompannes bij de grootste oorzaken horen van een onderbreking in de bedrijfscontinuïteit? Veel bedrijven vergeten om op dat vlak voorzieningen in te bouwen en die regelmatig te testen. Moderne datacenters voorzien ontdubbelde stroomvoorziening via krachtige noodinstallaties en bieden een veilig alternatief voor uw lokale infrastructuur.

4. U en uw collega’s

Uw medewerkers kunnen onbewust heel wat schade veroorzaken, bijvoorbeeld door onvoorzichtig om te gaan met wachtwoorden. Verlies van toestellen, meestal door onoplettendheid, rekenen we daar ook bij. Minder vaak – maar niet zelden – komt bewuste sabotage of diefstal voor, bijvoorbeeld door mensen die vertrekken, ontevreden zijn met hun job of gewoon van kwade wil zijn. Menselijke fouten op de IT-afdeling hebben doorgaans grotere gevolgen dan een misstap van een gewone computergebruiker. Verkeerde installaties of configuraties uitvoeren kan altijd gebeuren, maar u moet voorbereid zijn op de mogelijke gevolgen ervan.

5. Overmacht

Overmacht of een calamiteit komt als oorzaak van een onderbreking niet zo vaak voor. Maar een brand, overstroming of storm kan wel erg zware gevolgen hebben. Zelfs stakingen of uitzonderlijke verkeersproblemen kunnen de toegang tot uw IT-systemen belemmeren.

De belangrijkste processen in uw onderneming zijn afhankelijk van IT-systemen en die mogen niet uitvallen. Als u als bedrijf ambieert ‘always on’ te zijn, is een professionele en proactieve aanpak aan de orde. Dat betekent niet alleen de juiste technologie toepassen, maar vooral ook die technologie permanent en proactief laten beheren door experts.

Contacteer ons

Meer inspiratie nodig?

U wilt graag weten op welke manier Cheops bedrijven helpt bij hun groeistrategie? Schrijf dan in voor onze nieuwsbrieven met praktijkverhalen en tips.

Registreer voor de nieuwsbrief